Eilinen sujui melko rauhallisissa merkeissä, muutamaa hairahtunutta ajatusta lukuun ottamatta. Oltiin kaupungilla vähän kiertelemässä ja tutustuttiin kylän väkeen. Mukavaa sakkia.
Tänään ollaan taas menossa mäkeen, ja sitten illalla mennään läheiseen pubiin vähän katselemaan maailman menoa. Jannella alkaa aamu suhteellisen kankeasti. Se on viettänyt yksin iltaa, eli siis ryypiskellyt aamuyöhön ja ollut tekemässä tuttavuutta naapureihin. Se jää vielä hetkeksi lepäilemään mökille ja tulee myöhemmin perästä mäkeen. Tai ainakin sanoo tulevansa, luultavastikin se nukkuu krapulaansa iltaan asti ja aloittaa sitten uuden putken.
Ilma on aivan totaalisen upea! Eikä mäessäkään ole liikaa porukkaa. Olin koko viikon monkunut haluavani kokeilla laudalla ja nyt saisin siihen mahdollisuuden, sillä Toni haluaa opettaa minua.

 

"Hei, Nenna, nyt olis mahdollisuus kokeilla sitä lautaa. Kiinnostaako?" Toni huikkaa tultuaan mäen alas.

 

"En mä nyt tiedä. En taida uskaltaa." Epäröin kuitenkin.

 

"Nyt et hitto vie ala hannaamaan. Mennään vaikka tohon pikkumäkeen. Ei siinä kuinkaan käydä, mä lupaan. Tuu nyt, anna mä opetan sua." Toni maanittelee.

 

"Nooooo, okei,"  Lupaudun. "Mutta jos naurat kun kaadun, niin mä näytän sulle kuule missä pippuri kasvaa!"

 

"En tietenkään naura."  Toni virnuilee.

 

Siirryn Tonin kanssa lasten mäkeen ihmetellen, että kuinka se malttoi jättää Janinan ja lähteä mun kanssa. Ehkä se haluaa vain elvistellä osaavansa lasketella. Okei, okei, eihän se mulle kuulu. Ja eihän se mua liikuta. En mä ole kiinnostunut Tonista tai kenestäkään muustakaan miehestä. Eikös se niin mennyt? Mä alan yh:ksi  keinosiemennyksen avulla. Se on kaikista järkevin vaihtoehto mulle tällä hetkellä. Mä haluan perheen ja jotain vakinaisuutta mun elämään, mutta mun sydän ei taida kestää hetkeen mitään sekoiluja. Eikä mun pääkään kestä mitään riekkumista enää. Taisin hieman eksyä aiheesta. Eniveis….

 

"Muista pitää lanne tiukkana ja tässä asennossa." Toni opastaa pitäen käsiään mun lanteilla. Valitettavasti se saa mun mielikuvitukseni laukkaamaan.

Lähden liikkeelle, mutta kaadun miltei ensimmäisen metrin jälkeen ja Toni alkaa heti nauramaan.

 

"Lopeta! Sä lupasit ettet naura. Oot inhottava!" Torun Tonia.

 

"Okei, anteeksi. Olit vaan niin hellyyttävän näköinen. Mitä jos mä tuun sun rinnalle alas?"

 

"Mähän oon sun laudalla, eikä mäkeä saa tulla ilman lautaa."

 

"Sä sitte aina viilaat joka sääntöä. Relaa nyt vaan, mennään." Toni sanoo ja lähtee vetämään mua käsistä. Mäki on onneksi lyhyt ja pääsen sen miltei alas asti Tonin avustuksella. "Hyvä hyvä, tuu vain." Se kannustaa. Miltei mäen juuressa vauhti on liian kova ja me kaadutaan molemmat, tällä kertaa Toni mun päälle.En millään meinaa päästä ylös laudan kanssa, ja kun Toni yrittää nostaa, kaadumme uudelleen.

 

"Ehkä on parempi, että istut nyt siihen sievälle pyllylles, niin mä otan ton laudan pois että päästään joskus eteenkin päin, vai mitä?" Toni hymyileee.

 

Vihdoin saan rehattua itseni ylös ja mitähän mahdankaan nähdä. Jussi on lähtenyt jonkun muijan kanssa reissuun.

 

"Voi vittu…"

 

"Mitä nyt?" Toni kysyy. Se kääntää päänsä ja huomaa saman kuin mä. "Voi ei. Mennään tonne kahvilaan." Se tuumaa, ottaa laudan ja nappaa mut kainaloonsa.

Nyt tämäkin loma meni totaalisen pilalle. Miten ihmeessä mulle voi aina käydä näin?! Eikö se nyt riitä että joudun viettää lomani kattoen vierestä Tonin toilailua. Saati että tuo idiootti tulee tänne jonku akan kanssa. Toni tilaa meille kahvit ja katsoo mun päälle kysyvästi. En saa sanottua mitään. Tuijotan vain eteenpäin ja pyörittelen lusikkaa kupissani.

 

"Tänä iltana kyllä pidetään hauskaa. Otetaan kunnon kännit! Eikö?" Toni yrittää lohduttaa.

 

Hymyilen sille takaisin. "En usko että oon lähdössä tänään yhtään mihinkään."

 

"Et sä nyt kyllä mökkiinkään jää murehtimaan. Tai jos jäät, niin mä jään kyllä sun kans. Ihan oikeasti. Siitä ei ainakaan oo mitään hyötyä. Tuu, mennään takas mökille, mä soitan Jannelle että laittaa saunan lämpeämään."

 

Nousen ylös ja lähden Tonin perässä kävelemään mökkiä kohti.

 

- - - - - - -             - - - - - - - -                     - - - - - - - -                     - - - - - - -               - - - - - - -

 

Janne oli tehnyt työtä käskettyä ja laittanut saunan lämpiämään. Sillä oli vissiinkin parempi olo. Toni istutti mut takan eteen, toi viltin ja melko tujun minttukaakaon.

 

"Nyt lämmittelet siinä hetken ja odottelet että sauna on lämmin. Ei pitäisi mennä enää kauaa. Ja mä tulen sun kanssas, vaikka sä sanoisit mitä. Vai haluatko että soitan Satun tänne?"

 

"Kiitos. Ja enköhän mä yksinkin pärjää." Vastaan lyhyesti.

 

"Et todella pärjää. Tai siis pärjäät."  Toni korjaa nopeasti. "Mutta en halua että joudut olla yksin, sopiiko neidille mitenkään?"

 

"Eiköhän se nyt tämän kerran mene."  Hymyilen takaisin.

 

Toni tuo vielä yhdet napanderit ennen saunaan menoa, tällä kertaa Jägermeisteria.

 

"Sä yrität aivan selvästi juottaa mut känniin ja käyttää hyväkses." Naureskelen.

 

"Hitto vie, sä pääsit mun jäljille." Toni naurahtaa takaisin.

 

Hyppään lauteille pyyhe päällä. Saunan on aivan mahtavan lämmin. Kyllä puukiuas onkin vaan mahtava. Parien löylyjen jälkeen tunnen kuinka minttu ja jekku alkaa vatkata päässä. Nyt kyllä saa napanderit jäädä jäähylle. Toni otti onneksi vichyä mukaan, se vähän virkistää.

 

"Kiitos että teet tämän." Sanon Tonille.

Se hymyilee mukavasti takaisin ja sanoo. "Mielelläni mä tämän teen. Oot sä mulle sen verran tärkeä että en halua sun olevan surullinen. Tekisin mitä vain sun vuokses."

 

"Mitä ihmettä sä oot juonu ku tommosia selvität?"

 

"Älä Nea viitti. En mä oo juonu ku sen yhden napsun sun kanssa. Kyllä sä sen tiedät että oot mulle tärkeä." Toni vastaa ja nostaa mun leukaa.

 

Katson Tonia suoraan silmiin ja tunnen sen katseen porautuvan syvälle mun takaraivoon. Raotan huuliani ja pian tunnenkin Tonin lämpimät huulet vasten omiani. Suudelma hätinä pääsee alkuun, kun Satu tulee kovalla mekkalalla sisään.

 

"Hui hitto kun kerkes tulla kylmä!" Se kiljuu.

 

"Juu, mulla alkaakin olla liian kuuma." Tuumaan ja poistun suihkuun.

 

"Onko jotain vialla?" Satu pysäyttää mut.

 

"Näin Jussin. Mut sauno nyt rauhassa, mä kerron sit myöhemmin."